עוד

  1. בית הלל - בואו להכיר
  2. מי אנחנו
  3. הורדת חוברות
  4. רבני בית הלל
  5. בתקשורת
  6. לתמיכה בבית הלל

חיפוש

חפש

פייסבוק

קריאת מגילה על ידי נשים

שלום הרבנית, האם כדאי שהבת שלי (ואני) נשתתף בקריאת המגילה בבית ספר שלה בה הקריאה היא על ידי התלמידות והצוות – או עדיפה הקריאה הקהילתית בבית הכנסת שלנו? הרבנית מרים רייסלר חברת "משיבת נפש –רבניות בית הלל" משיבה.
(הרבנית מרים רייסלר)

 

בס"ד

שאלה:

 

האם כדאי שהבת שלי (ואני) נשתתף בקריאת המגילה בבית ספר שלה בה הקריאה היא על ידי התלמידות והצוות – או עדיפה הקריאה הקהילתית בבית הכנסת שלנו? האמת היא שאף פעם לא הצטרפתי לקבוצה כזאת של נשים קוראות מגילה, ועם זה, לא חקרתי את הנושא ואני מניחה שזה לא לגמרי אסור, אך אולי לא ראוי.

 

תשובה:

שלום לך,

שאלתך פותחת בדיון שנכתב עליו רבות בשנים האחרונות – קריאת מגילה לנשים ע"י נשים, אך היא נוגעת בנקודה נוספת – מקומם של בתי הספר בסוגיה זו. אתייחס בקצרה לנקודה הראשונה ובהרחבה לשנייה.

כפי שהנחת בעצמך, אין איסור בקריאת מגילה של נשים לנשים, ואישה יכולה להוציא נשים ידי חובה במצווה זו. יש נשים רבות שבגיבוי הרב הפוסק שלהן מגיעות לקריאה כזו בהתרגשות, שומרות בקפידה על קריאה מדויקת ומשובחת, וחוות בכך ברכה רבה. אולם, יש רבנים שמסתייגים מקריאה כזו, כשהעניין שעומד במרכז הסתייגותם הוא החשיבות שניתנת לקיום של מצות מקרא מגילה ברוב עם, דבר שבא לידי ביטוי בקריאה הקהילתית בבית הכנסת עם גברים ונשים. לפרטי הדיון ההלכתי בנושא זה את מוזמנת לעיין בפסק ההלכה באתר בית הלל  http://www.beithillel.org.il/show.asp?id=57234#.WpHKhKgjTIU.

מעבר לטיעונים אלו, חשוב לשים לב שהאפשרות לבחור בנוהג שלא נהגת בו בעבר מציפה את המתח בין מסורת לחידוש. כנר לרגלינו עומדת הדביקות המבורכת של נשים במנהג אבות ואימהות, ולאורה מתחדדת השאלה מתי המסורת נפתחת לשינויים שבאים לעולם דרך המציאות המשתנה. הנוהג של קריאת מגילה לנשים ע"י נשים הולך ומתרחב במקומות רבים כך שבדורות הבאים יש סיכוי טוב שהוא יתבסס וירגיש כמסורת, אך ברור שנכון להיום לנשים רבות אין הדבר כן, ועצם הבחירה מעוררת הסתכלויות חדשות יחד עם חששות.

אולם שאלתך מאירה פן נוסף וחשוב – מקומו של המוסד החינוכי של בתך בחג הפורים. יש בקריאה מרכזית בבית הספר שיקולים ערכיים חיוביים נוספים, ששונים מהשיקולים של קריאת מגילה ע"י נשים בקהילה, וחשוב לקחת גם אותם בחשבון. אציין שלושה מהם:

כפי שכתבתי, אחת ההסתייגויות מקריאת מגילה לנשים על ידי נשים היא שקריאה זו אינה רבת משתתפים כמו בבית הכנסת, ולכן אין בה קיום מספק של "ברוב עם הדרת מלך". בקריאת מגילה בבית הספר אין חשש כזה אלא ההפך הוא נכון – הקריאה מתקיימת בקהילה של החברות לספסלי הלימודים, ובכך גדלה העוצמה של פרסום הנס אצל הבנות, שמסתכלות סביב ורואות חברות רבות שכולן באו יחד כדי לחגוג את אמונתן בקב"ה וביכולתו לחולל ניסים, בימים ההם בזמן הזה.

נקודה חינוכית נוספת היא שקריאת מגילה במסגרת בית ספרית מוסיפה חוויה  שמלאה קדושה וכבוד. קריאת מגילה עבור הבנות ע"י הבנות דורשת לקיחת אחריות בעולם המצוות – על השקט וההקשבה, על כבוד המעמד, על הערבות זו לזו במצוות, ערכים שחשובים מאד בחיזוק הזהות הדתית של תלמידות מתבגרות, אך מזדמנים בתדירות נמוכה כשהן לומדות במוסד לבנות בלבד. בשל כך קריאה כזו מהווה עבור בית הספר נדבך עוצמתי בפיתוח הזהות הדתית של תלמידותיו, ובכך תורמת לחינוך לחיי תורה ומצוות שנבנה לאורך כל השנה.

טיעון נוסף בעד השתתפות הבנות בקריאת מגילה בבית הספר נוגע במעטפת סביב קריאת המגילה. ברוב המוסדות, לאחר הקריאה, מתקיימת מסיבה ברוח התורה, והמשך טבעי לחוויה רוחנית מרוממת. כך נוצרת אלטרנטיבה למסיבות אחרות שמוצעות לבנות שאינן מושגחות או מכוונות לחוויה רוחנית חיובית.

בשל שיקולים חינוכיים אלה, נראה לי שקריאת מגילה ע"י בנות בבית ספר היא לא רק מותרת – היא  ראויה ואף רצויה, הבנה שתקבל תוקף ברור בעיני בתך אם תשתתפי בקריאה יחד איתה.

עם זה, גם אחרי דברים אלה, את עדיין ניצבת מול המתח בין מסורת לחידוש. חשוב שההכרעה במתח זה בקשר למצווה זו תבוא ממך מאחר שאת מכירה את בתך, את הקהילה שלך ואת בית הספר טוב מכולם. בכל מקרה, אני ממליצה לפתוח את השיח על שיקולים אלה עם בתך, כיוון שהחלטה שתקבלו יחד תוסיף לחינוכה לעולם של תורה ומצוות.

מטעם תפקידי בחינוך, הובלתי לראשונה שנה שעברה קריאת מגילה של צוות ותלמידות בליל פורים. חששתי שיגיעו מעטות, וסידרתי 70 מקומות אך היינו צריכות לפתוח את בית המדרש להכיל כ-250 הנשים והבנות שבאו. הבנתי באותו ערב כמה צימאון היה בקהילת האולפנה ליצור חלל של כבוד וקדושה בין כותלי בית המדרש. לאחר מכן, ראיתי שהחוויה המרוממת והחיובית לא הייתה רגעית, אלא המשיכה ללוות את הבנות ואת הצוות.

בברכת פורים שמח, המחזק את הרוח והנפש בכל עוצמתו,

מרים רייסלר

 

הרבנית מרים רייסלר

מובילה רוחנית, אולפנת אמי"ת נגה

הרבנית מרים רייסלר עוסקת בהוראת מקצועות קודש במוסדות על יסודיים לבנות למעלה מעשרים וחמש שנה. בחמש השנים האחרונות מרים משמשת מובילה רוחנית באולפנת אמי"ת נגה. היא ייסדה ומלמדת במגמת תלמוד לבנות באולפנה ובארץ, ותכנית קיץ של מדרשת אפיקים, וכותבת תוכניות לימודים בתנ"ך, גמרא, הלכה ומחשבת ישראל במשרד החינוך וברשת אמי"ת.

רוצים לקחת חלק במיזם "משיבת נפש"? תמיכתכם חשובה לנו! לחצו כאן ותרמו למיזם!!!

 

תגובות

כתוב תגובה
    טרם התקבלו תגובות