שעון מד טמפרטורה בשבת

השאלה 
האם ניתן לענוד שעון יד שיש בו מד טמפרטורה, כך שהתצוגה משתנה במהלך השבת ע"פ טמפרטורת הסביבה וחום היד?

התשובה 
הגדרת המלאכה במקרה אותו אתה מתאר היא "מלאכה שאין מתכוון", כלומר: מלאכה מותרת (ענידת השעון), אשר עשויה להביא לתוצאה אסורה (שינוי הטמפרטורה).
שיטת ר´ שמעון בר יוחאי אשר נפסקה להלכה הינה שמלאכה כזו מותרת. אלא שגם הוא מודה שבמקרה בו התוצאה הינה ודאית = "פסיק רישא", אסור לעשות כן בשבת. לצורך ההדגמה, בדין פתיחת מקרר בשבת. אם נשארה נורה מופעלת, כל פתיחה של המקרר תדליק את הנורה באופן ודאי ולכן אסור. ברם במקרר בו יש תרמוסטט העשוי להפעיל את המאוורר עם פתיחת המקרר, אין זה מונע מעיקר הדין לפתחו בשבת מאחר וזוהי לא תוצאה ודאית.
לכן במקרה שלנו, אם ההשפעה של שימת השעון על היד היא מיידית וודאית, ורואים תוצאה ישירה של שינוי הטמפרטורה – יש בעיה להשתמש בו בשבת, אחרת מותר. אופציה לפתור את הספק הינה לכסות את התצוגה של הטמפרטורה במדבקה וכדומה. כך אתה מוכיח שאינך מעוניין בטמפרטורה = "פסיק רישא דלא ניחא ליה", ובמקרים מסויימים כמו במקרה הנ"ל זה מותר (בדין שהוא מדרבנן עם צרוף נוסף של דבר שעושה את המלאכה קלה יותר, כגון כאן שהיא נעשית כלאחר יד).

(התשובה ניתנה מהרב רונן נויבירט)

רבני ורבניות בית הלל עונים לשו"ת גם בפייסבוק http://www.facebook.com/B.Hillel

התשובה התקבלה מרבני בית הלל בתאריך י"א אדר א´ תשע"ד