גדרי צנעות מהם?

השאלה 

אני מחפשת לברר את גדרי ההלכה בנוגע ללבוש. בעיקר לגבי אורך שרוול ואורך חצאית/ מכנסיים. אני מבינה שיש טווח רחב מאוד של הנחיות הלכתיות, וחשוב לי לקבל תשובה מאשה הבקיאה ומחויבת להלכה, וגם תופסת את הצניעות באופן עמוק ופנימי. תודה רבה!

התשובה 

לשואלת היקרה שלום.

קודם כל אני מברכת אותך על הרצון לברר את נושא הצניעות בלבוש מבחינה הלכתית. בימינו נדמה שהמחנות מתחלקים לשניים: מצד אחד אנחנו פוגשות עיסוק מפורט ופומבי בגדרי צניעות בלבוש, שבדרך כלל מאמץ את העמדות ההלכתיות הקיצוניות יותר, ומפרסם אותן כאילו היו שורת הדין. מצד שני, קיימת היום גם דעה הפוכה, לפיה עיסוק בגדרים טכניים ומפורטים של צניעות הוא לא ראוי ואולי אף לא צנוע. האוחזים בדעה זו מעדיפים לשתוק ולא לתת מענה מפורט בנושא זה, על מנת לאפשר לכל אישה להחליט בעבור עצמה על פי תחושתה הפנימית, מה נחשב צנוע מבחינתה. 

אני חושבת ששני המחנות הללו טועים. לדעתי העיסוק בצניעות הלבוש לפרטי פרטיו, הוא הכרחי וחשוב במיוחד בדורנו, ואין צורך להתנצל עליו. יותר מכך: אם נפקיר את הזירה רק לעמדות ההלכתיות הקיצוניות שמוכנות להתנסח בפירוט, תתקבל תמונה לא מאוזנת של הלכות צניעות. בנוסף, אם נפקיר את הדיון רק לתחושה הפנימית של האישה או הנערה, יתקבל תהליך לא כנה ולא מחובר לעובדות המציאות. העובדות המציאותיות שמה שקובע אילו איברים בגוף נחשבים לבעלי משמעות מינית, זו התרבות, ולא האדם הפרטי ותחושותיו האישיות לגבי גופו.

הנורמה הדורשת מהאישה לכסות את חלקי גופה המיניים, כמו גם הנורמה הדורשת מהגבר שלא להתבונן בחלקים אלו שבגוף האישה, מוסכמת על כל הפוסקים. המחלוקת בין הפוסקים היא לגבי שני היבטים:

  1. מהם "המקומות המכוסים", כלומר- חלקי גוף האסורים על נשים בחשיפתם, ועל גברים בהתבוננות בהם. 
  2. לגבי כל חלק וחלק, מהיכן לומדים את האיסור; מהו המקור שעליו הוא מבוסס.

הדיון בשני ההיבטים הללו הוא ארוך ומסועף, וחורג ממסגרת התשובה הזו. אם ברצונך להרחיב בנושא, אני ממליצה לך לעיין בספרם של הרב דוד סתיו והרב אברהם סתיו, "אבוא ביתך חלק ב'", העתיד לצאת לאור השנה בסביבות חודש כסליו. בנוסף, את מוזמנת לעיין בספרו של הרב אליקים אלינסון, "הצנע לכת", ששם מובאת סקירה של טווח הדעות בנוגע להלכות צניעות. 

בתשובה זו אתמקד רק בשורה התחתונה ההלכתית ולא במקורות ובדרכי הלימוד שהובילו אליה. אציג בפנייך טבלה המפרטת את הגדרים ההלכתיים הנוגעים לצניעות נשים. טבלה זו נוקטת לכתחילה בגישה לא מחמירה, שמציגה את מקסימום האפשרויות המקלות במסגרת ההלכה. אני מאמינה שבכל הקשור לצניעות, המחלוקת בין גישה מחמירה לבין גישה מקלה, נשענת בעצם על מחלוקות יסודיות יותר בשאלות כמו מהו מקום האישה במרחב הציבורי ומהו היחס הנכון ליופי נשי. 

בעייני, בחירה בגישה ההלכתית המקלה בענייני צניעות היא למעשה בחירה אידיאולוגית בגישה המאמינה שלאישה יש מקום ותפקיד במרחב הציבורי, ושלא רק שמותר לגבר לראות אותה ולהאזין לה, אלא שבמקרים מסוימים זוהי חובתו המוסרית. בנוסף, זו גישה הרואה ביופייה של האישה הלבושה בצניעות, דבר ראוי, שלא חייב להוביל את הגבר להרהורי עבירה. עדות לגישה זו ניתן למצוא למשל בסוגיה העוסקת במבט הגברי בנשים יפות, (בבלי, מסכת עבודה זרה כ', ע"א, וגם בירושלמי עבודה רבה פ"א ה"ו), במעשה ר' יוחנן (בבא מציעא פ"ד ע"א), במעשה רב אחא (כתובות, י"ז ע"א), ועוד. 

יחד עם זאת, בחירה בלבוש שאיננו תואם אף את ההלכה המקלה, אלא מתיר לעצמו חשיפת מרחבי גוף שההלכה לא התירה, זו בחירה שגויה, שלא עומדת על חשיבות שמירת המיניות והארוטיקה שכרוכות בחשיפת גופנו, לברית הנישואין בלבד. 

כתבתי בהרחבה על רעיון הצניעות, שמירת המבט ושמירת הנגיעה, בספרי שאמור בע"ה לצאת לאור השנה: "מה את מבקשת: ספר על אהבה וגוף". לכשיצא הספר, את מוזמנת בשמחה לעיין בו. 

הלכות צניעות האישה : 
תסרוקת אין כל מגבלה
איפור או לק  אין כל מגבלה
תכשיטים אין כל מגבלה
צווארון הצווארון יכול להגיע עד טפח מתחת לעצמות הבריח, ובלבד שלא ייחשף העור של קימורי החזה, ויש להיזהר בכך. יש להיזהר שלא לחשוף את הגב.
חולצה: גזרה וצבעים החולצה לא חייבת להיות רחבה, אבל יש להיזהר שלא תהיה צמודה מדי (כמו בגד גוף למשל). אין כל מגבלה על צבעים. יש לוודא שהחולצה לא תהיה שקופה כלל.  
שרוול שרוול : לפחות עד המרפק. 

המקלות: עד טפח מעל המרפק. בכל מקרה עליה להיזהר שלא ללבוש שרוולים שחושפים את בית השחי כאשר היא מבצעת תנועות בידיה. 

חגורה אין כל מגבלה
חצאית: גזרה וצבעים אין כל מגבלה
אורך החצאית וגרביים
  1. לכתחילה החצאית צריכה להגיע עד טפח מתחת לברך. 
  2. מקלות: עד הברך. 

בכל מקרה אין חובה בגרביים. 

נעליים  אין כל מגבלה. 
דיבור בפני גברים (למשל בעת הספד בהלוויה)  אין כל מגבלה. 
מכנסיים לכל הדעות, ההלכה לא מתירה מכנסיים צמודות. לגבי מכנסיים רחבות, הדעות חלוקות.  את מוזמנת לעיין בתשובתה של הרבנית עידית ברטוב, כאן באתר משיבת נפש. 

בברכה,

אוריה 

הרבנית אוריה מבורך היא יועצת הלכה ומקימת מכון אפרכסת