לומדים לשמוט ביחד | אליסף תל-אור, מנהל פיתוח התוכן ב"רשת מיתרים"*

לפני מעט יותר ממאה שנים כתב חיים נחמן ביאליק את המאמר המפורסם: "הלכה ואגדה". במאמרו זה תיאר ביאליק את כוחה ועוצמתה של ההלכה הבאה בצד האגדה ומשלימה אותה, וטען כי תנועת התחייה העברית, אשר הלכה והצמיחה חיי ספרות ורוח יהודיים חדשים, חסרה במידה רבה את אופייה ודרכה הייחודית של ההלכה. ביאליק קרא לבני תקופתו ליצור להם אורחות חיים, הלכה ישנה-חדשה, אשר בכוחה, להפוך את האותיות הפורחות באוויר לתורת חיים.. תכליתו ועיקרו של מאמר זה היה להפוך את הרוח והאידיאלים הנשגבים שהביאה עמה תנועת התחייה העברית, בספרות ובחיים עצמם, לתורת חיים קבועה ועומדת, כדרכה של ההלכה. על אף שחלפו עברו להן למעלה ממאה שנים מאז קרא ביאליק את קריאתו זו, נדמה כי לא נס ליחה של קריאתו זו של ביאליק. שנות דור חלפו ועודנו עומדים מול רעיונות גדולים ועצומים שנושאת התרבות היהודית לדורותיה, מימי המקרא, ועד לימינו אנו, מן המהפכה החז"לית ועד למהפכה הציונית, ואולם נדמה כי לא השכלנו דיינו לתרגם את הערכים והאידאליים הנשגבים לכדי תורת חיים.

השמיטה היא אחד מן האידיאליים הנשגבים הללו. הוגים ציוניים שונים, דוגמת הרצל וז'בוטינסקי, בבואם לתאר את חברת המופת שקום תקום בארץ ישראל, ידעו להצביע על השמיטה כאחד מן המאפיינים שחברה זו צריכה לאמץ לעצמה, כשהם רואים לנגד עיניהם את הערכים הגדולים שהיא נושאת: השוויון והשותפות, ראיית האחר ודאגת היחיד לסביבתו.

ואולם, הדברים נותרו רק בגדר אגדה ולא נעשו לתורת חיים, כדברי הביקורת של ביאליק לבני דורו. השמיטה, כמו אוצרות-רוח רבים של תרבותנו, נותרה כנושא הלכתי-דתי גרידא, שאך מעטים נותנים את דעתם על התיקון הגדול שהיא מציעה לאדם, למשפחה, לקהילה, למדינה – אם רק מאזינים לה ברוב קשב ומבקשים להוציא אותה מד' אמותיה של הלכה, אל המרחבים הגדולים של הקיום היהודי בימינו.

תכניות הלימודים שפתחנו ברשת מיתרים, עידוד היוזמות המקומיות של בתי הספר והקהילות המעורבות שאנו מלווים, נועדו כולן לתת מענה עמוק לקריאתו זו של ביאליק. כדרכנו, אנו מאמינים ששבעים פנים לתורה, ותרגום שפת האגדה לשפת ההלכה אינו צריך לחזור לדרכו של השולחן ערוך, אך גם לא לדחות אותו בהכרח. למעשה הוא אינו צריך ליצור הלכה היררכית חלופית, אלא לעודד את היחידים ואת הקהילות להעמיק בלימוד, במחשבה ובשיחה, ולבחון כיצד נכון בעיניהם לתרגם את הדברים. כיצד נכון בעיניהם להעתיק את דברי החזון והרוח שעולים מן המקורות ולתרגם אותם לאורח חיים. יש אשר יבחרו להיצמד לדרכה של ההלכה מדורי דורות. יש שיבקשו להציע להם שינויים והתאמות, ויש שירצו להוציא ישן מפני חדש. בכדי לעשות זאת יש לשלב בין לימוד למעשה, בין העמקה במקורות לבין הקשבה למציאות החיים של כל אחד ואחת, של כל משפחה או קהילה – באשר הם שם, ולתת בידיהם את הכלים לבחור ולברור את הנכון בעיניהם.

בכדי ליישם את הדברים, לקראת שנת השמיטה הקרבה ובאה, אנו מציעים בפני בתי הספר והקהילות מספר פעילויות ותכניות חינוכיות שיסייעו בידיהם לפסוע בעקבות ערכי השמיטה ויסודותיה, ולכונן מתוכם חיים יהודים משמעותיים ורלוונטיים.

 

לקראת שנת השמיטה

לקראת שנת השמיטה הקרבה ובאה אנו מוצאים ברשת מיתרים משחקים חינוכיים, ספר ילדים וערכות לימוד בית מדרשיות לתלמידים כיתות א-ג, ד-ו, וחטיבות הב.

מסע אל השמיטה:

ליבת התכנית הינה  ספר ילדים חדש, הנקרא: "אין זו אגדה" (שיצא לאור בשיתוף "ציוני דרך", מזכרת בתיה) . הספר מגולל בפני התלמידים את המסע המטלטל של שנת השמיטה הראשונה במזכרת בתיה, ואגב כך נוגע בסוגיות מרכזיות של שנת השמיטה. סוגיות אלו נידונות בלימוד ובשיחה ב 7 דפי לימוד העוסקים בהיבטים שונים אלו מזוויות שונות.

איור: שירלי ויסמן

התכנית מתמקדת ברכיביה המרכזיים של שנת שמיטה, ומאפשרת לתלמידים לצאת למסע בעקבות יסודותיה של שנת השמיטה, על הערכים המגולמים בה, דרך חוויה, לימוד ושיחה

התכנית מתאימה לתלמידים בית הספר היסודי מכיתות ג ומעלה.

סיפורי השמיטה:

תכנית לימודים לגיל הרך המפגישה את התלמידים עם שנת השמיטה. התכנית משלבת בין סיפורים העוסקים ביחסי האדם והאדמה לבין מבחר סיפורי ילדים שנושאים ערכים הקרובים ודומים לערכי השמיטה, ומאפשרים לחשוף בפני התלמידים יסודותיה של שנת השמיטה בגובה העיניים ובאופן שיהיה קרוב לליבם של הילדים הצעירים.

 

 

שביעית שבועית – ד-ו:

תכנית לימודים שבועית העוסקת במצוות השמיטה על ערכיה ויסודותיה השונים.

התכנית בנויה כדפי לימוד בית מדרשיים המפגשים בין מקורות העוסקים בשמיטה מהתנ"ך, דרך ספרות חז"ל, ועד לספרות העת החדשה, ומבקשת להעמיק בערכים השונים שנושאת השמיטה, ולבחון כיצד אלו יכולים להאיר באור חדש את חיינו, בחברה שרובה איננה חקלאית.

שביעית שבועית – חטיבה ותיכון:

תכנית לימודים שבועית העוסקת במצוות השמיטה על ערכיה ויסודותיה השונים.

התכנית בנויה כדפי לימוד בית מדרשיים המפגשים בין מקורות העוסקים בשמיטה מהתנ"ך, דרך ספרות חז"ל, ועד לספרות העת החדשה, ומבקשת להעמיק בערכים השונים שנושאת השמיטה, ולבחון כיצד אלו יכולים להאיר באור חדש את חיינו, בחברה שרובה איננה חקלאית.

שבע בום:

משחקים חינוכיים העוסקים בשנת השמיטה וערכיה.

המשחקים מציעים הזדמנות להכיר את שנת השמיטה מזווית חוויתית ומהנה, בצד חשיבה ואתגר המאפשרים לטעום מעט מן הערכים שנושאת עמה השמיטה.

יוזמות קהילתיות

עידוד יוזמות קהילתיות שיעתיקו את אחד מערכי השמיטה ויסודות השמיטה מן המרחב החקלאי אל מגוון מרחבי החיים בימינו.

אם גם מוסדות החינוך שלכם רוצים ליהנות מחוויה איכותית של קריאה ולימוד, חוויה ומשחק; אם קהילתכם רוצה להציע יוזמה קהילתית ולהצטרף אל היוזמות המקומיות של הקהילות החברות ברשת מיתרים – כתבו לנו ל: rinat@meitarim.org  או שלחו ווצאפ למספר: 054-7233208

* "רשת מיתרים – חינוך. קהילה. יהדות משלבת" מלווה כ – 120 מוסדות חינוך, מגני הילדים ועד למכינות קדם צבאיות, וכ- 25 קהילות מעורבות. בכל המוסדות והקהילות שאנו מלווים נמצאת התרבות היהודית במובנה הרחב בליבת החיים, תוך שהיא מעודדת את שמירת הזהויות השונות ופיתוחן, ומבקשת לחגוג יחד את המכנה המשותף העמוק המתקיים ביניהן מזה, ואת שבעים הפנים הנובע מן הדרכים השונות מזה.